Een zorgzame school

Iedereen heeft aandacht en zorg nodig. Gelukkig hebben wij verschillende medewerkers die jou kunnen helpen bij je studie of hoe je je voelt op school. Je mentor is het eerste aanspreekpunt. Deze zorg en aandacht zijn voor ons de normaalste zaak van de wereld. 

Extra ondersteuning

Leerlingen met een ondersteuningsvraag

Er zijn tal van mogelijkheden voor extra ondersteuning. Zaken als vakgerichte ondersteuning, bijspijkermomenten, gesprekken met de vertrouwenspersoon of schoolmaatschappelijk werker, diverse trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van faalangst, sociale vaardigheden, vriendschap en eetgedrag, maar ook hulp op het gebied van taal, rekenen, plannen en organiseren horen tot de mogelijkheden. Mochten wij leerlingen op school niet kunnen helpen dan kunnen wij ook gebruik maken van een team van specialisten die we kunnen consulteren.

Ons zorgteam

Leerlingen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, worden door de mentor aangemeld bij ons zorgteam. Op basis van de ondersteuningsbehoefte wordt de leerling geplaatst bij de ‘passende’ collega. De hulp is er op gericht dat de leerling zo snel mogelijk zelfstandig verder kan. Leerlingen zijn immers verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Het betreft dan ook veelal korte ondersteuningstrajecten. Het voert te ver om hier alle mogelijkheden te bespreken en alle collega’s die betrokken zijn bij de begeleiding van leerlingen aan u voor te stellen, maar een aantal wat meer specifieke taken zullen hierna toegelicht worden.

Mentoren

Het eerste aanspreekpunt

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerlingen, maar ook voor de ouders. De meeste zaken rondom de begeleiding van leerlingen, zowel op leergebied als op sociaal-emotioneel gebied, worden door de mentor opgepakt. De mentor is een vertrouwenspersoon voor zijn leerlingen en hij/zij informeert de collega’s over het wel en wee van zijn mentorleerlingen. Je vindt een overzicht van de mentoren in de jaaragenda die aan het kind is uitgereikt. Ook vind je daar de e-mail adressen waarop zij te bereiken zijn. Mocht je vragen hebben over je zoon/dochter, schroom dan niet om hen te mailen.

TOM-klas

Traject Op Maat

Soms gaat het leren niet vanzelf, heb je problemen of kun je je niet concentreren en heb je wat extra hulp nodig. In onze TOM-klas word je geholpen met het leren door een coach en word je weer op het juiste spoort gezet voor je studie. Je ontwikkelt extra sociale vaardigheden, leert te plannen en organiseren of krijgt extra hulp in de vaardigheden rekenen en taal. Mocht je behoefte hebben aan deze extra ondersteuning, dan kun je een afspraak maken met je mentor om de mogelijkheden te bespreken.

Staffunctio naris Zorg

Zorg Advies Team

Leerlingen die om welke reden dan ook in aanmerking komen voor extra ondersteuning, worden door de mentor aangemeld bij mevrouw Faut. Zij bespreekt met de mentor en het Zorgteam van de school welke ondersteuning de leerling nodig heeft, wie de hulp biedt, hoe lang de hulp gewenst is en of de hulp intern of extern verzorgd wordt. Zij is ook voorzitter van het ZorgAdviesTeam van de school. In dit overleg worden met allerlei instanties ondersteuningsbehoeften van leerlingen besproken waarop de school en ouders samen niet zo één, twee, drie een antwoord kunnen formuleren.

Leerling begeleider

Taken van de leerlingbegeleider

De taak van de leerling begeleider is het begeleiden van kinderen bij hun cognitieve* en sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij investeert de leerlingbegeleider in de relatie kind-ouder-school. De leerlingbegeleider geeft waar nodig advies aan vakdocenten en mentoren met betrekking tot het begeleiden van hun leerlingen. Waar nodig wordt externe hulpverlening ingeschakeld door gespecialiseerde instanties of deskundigen buiten de school. De leerlingbegeleider helpt leerlingen die vastlopen op school of thuis.

Als leerlingbegeleiders zijn aangesteld: 

Naam Afdeling
Mevr. Boot Leerlingbegeleider basis/kader
Mevr. Lauret Leerlingbegeleider mavo
Mevr. Dieleman Leerlingbegeleider onderbouw havo/vwo
Mevr. van den Berg Leerlingbegeleider bovenbouw havo/vwo

*cognitieve ontwikkeling is het proces van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie.

Trainingen

Training sociale vaardigheid

Het doel is dat leerlingen in de training sociale vaardigheden meer assertief worden, hun zelfvertrouwen (her)vinden, zodat ze zichzelf kunnen en durven zijn. Een training sociale vaardigheden richt zich vooral op vaardigheden en gedrag, op kunnen en doen. Kinderen leren wat ze moeten doen, hoe het te doen en ontdekken wie en wat ze nodig hebben om hen daarbij te steunen. Deze trainingen worden verzorgd door mevrouw Beukers en mevrouw Lauret.

Faalangstreductietraining

Een kind met faalangst wordt in een faalangstreductietraining begeleid om op een andere manier te gaan denken en voelen. Het vervangen van negatieve gedachten door positieve. Deze negatieve gedachten hebben invloed op de gevoelens en het gedrag van het kind. Het is de bedoeling dat ze deze angstgevoelens de baas worden. De faalangstreductietraining richt zich dus vooral op gedachten en gevoelens die gedrag beïnvloeden, richt zich dus op denken en voelen! Deze trainingen worden voornamelijk verzorgd door mevrouw Beukers en mevrouw Lauret.

Examentraining

Geen periode is voor een leerling zo stressvol als juist de periode rondom de eindexamens. Voor deze leerlingen wordt een examentraining verzorgd. Leerlingen leren benoemen wat er goed gaat en wat er nodig is om wat niet goed gaat positief te keren. Ook deze training gaat uit van het omzetten van negatieve gedachten in positieve. Maar besteedt ook aandacht aan effectief studeren, lichaamshouding en positieve uitstraling. Deze training wordt verzorgd door de heer van Roemburg.

Vertrouwens persoon

De vertrouwenspersoon

Het komt voor dat een leerling of een ouder het niet eens is met een bepaalde gang van zaken in een les of op school. Zo’n leerling of ouder kan dan in gesprek gaan met de vertrouwenspersoon, officieel heeft zo’n leerling dan een ‘klacht’. De belangrijkste taak van de vertrouwenspersoon is de klager begeleiden in het proces om zijn/haar klacht weg te nemen.

De klager kan een leerling, ouder of personeelslid zijn. Het kan gaan over ongewenst gedrag binnen de schoolsituatie en schoolveiligheid. De vertrouwenspersoon brengt op basis van de informatie van de klager de klacht in kaart, informeert de klager over mogelijke vervolgstappen om de klacht weg te nemen en stimuleert de klager tot actie. De vertrouwenspersoon voert veelal gesprekjes met leerlingen die even zelf geen oplossing zien voor een probleem of klacht. Als vertrouwenspersoon zijn aangesteld: Mevrouw Beukers in gebouw Zuid en mevrouw Lauret in gebouw Noord.

Sprint-plus

Voor kinderen met dyslexie of concentratieproblemen

Kinderen met dyslexie of concentratieproblemen hebben vaak moeite met het lezen van grote stukken tekst. Om dit op te vangen lezen veel ouders het leerboek aan hun kinderen voor. Met Sprint is dit niet meer nodig. Sprint is een MsWindows programma dat teksten voorleest. Dit programma is te koop bij Lexima en kost rond de 350 euro. Een hoop geld, daarom moet u wel zeker weten dat uw kind er iets aan heeft. Om die reden geeft mevrouw Francke ieder jaar in alle brugklassen voorlichting over Sprint. Eerst legt zij uit wat het programma allemaal kan, daarna mogen de leerlingen het zelf uitproberen. Hierna volgt een voorlichtingsavond voor de ouders, waarin ook hen verteld wordt wat Sprint wel en niet kan.

Wilt u het thuis uitproberen, dan kunt u via de site van Lexima een gratis demoversie van Sprint aanvragen. Die kunt u dan 60 dagen gebruiken om te proberen of het programma geschikt is voor uw kind. Als uw kind dyslexie heeft en u heeft een sprintstick aangeschaft, dan kunt u via mevrouw Faut gratis digitale schoolboeken bestellen. Uw kind kan dan ook toetsen maken met behulp van Sprint. Uw kind heeft hiervoor wel een eigen laptop nodig die mee gaat naar school. Heeft een leerling moeite met het op de stick zetten van de boeken of andere moeilijkheden met het programma Sprint, dan is mevrouw Francke altijd bereid te helpen. Sprint- ondersteuning wordt verzorgd door mevrouw Francke.

Talent begeleider

Voor getalenteerde leerlingen

Dit schooljaar is er een voorzichtige start gemaakt met het begeleiden van meer getalenteerde leerlingen. We hebben gemerkt dat ook bij hen het leren niet altijd vanzelf gaat. We volgen daarbij een twee sporen beleid: ondersteunen en stimuleren als het leren niet lukt én/óf uitdagen om op een andere manier aan het werk te gaan met andersoortige, meer uitdagende opdrachten. Talentbegeleiding wordt gegeven door mevrouw Nicolaas, meneer De Winter, mevrouw Haspels en mevrouw Faut.

Cito ondersteuning

Cito ondersteuningslessen

Leerlingen op Pieter Zeeman doen in klas 1, 2 en 3 mee aan de toetsen van Cito. Mochten leerlingen daar op onderdelen zeer slecht scoren, dan komen zij in aanmerking voor een aantal ondersteuningslessen. Wanneer uw kind daarvoor in aanmerking komt, ontvangt u hierover bericht.

Kom je gezellig een
keertje sfeer proeven?

Open dagen

van 13.15 tot 16.30 uur voor leerlingen
van 19.15 tot 21.45 uur voor leerlingen en ouders/verzorgers
Meer informatie